maanantai 22. heinäkuuta 2013

Iloa liikunnasta!

Kuntosalista, jumpista ja ylipäätään liikkumisesta on tullut hirmuinen muoti-ilmiö viime vuosina. Tuntuu, että jokainen laihduttaa (tai ainakin yrittää) ja joka toinen harrastaa fitness urheilua. Itse olen aina harrastanut jonkinlaista liikuntaa lapsesta saakka, tanssin muodossa, kuten tiedättekin. Olen myöskin käynyt enemmän tai vähemmän kuntosalilla ja uimassa sekä nyt aloittanut jumpilla käynnin. En kuitenkaan ole liikkumisen suhteen ollut kovin aktiivinen, jos puhutaan kuntosaleilusta. Tanssia sen sijaan en ole koskaan syrjäyttänyt, vaan harrastan sitä aktiivisesti.

Otin viime vuoden alussa itselleni vuosikortin lähimpään kuntokeskukseen, jossa kävin muutaman kuukauden 2-3 kertaa viikossa kuntosalilla ja sen lisäksi vielä tanssitunneilla. Innostukseni kuitenkin kuntosaleiluun lopahti täysin, sillä se ei oikein tunnu omanlaiselta liikkumismuodolta. Kuntosaleilla usein törmää sellaiseen sanattomaan kilpailuhenkisyyteen ja voin veikata, että varmasti moni lukijoistakin on kuullut koulussa/töissä/kavereilta/kaikkialla, miten paljon kukakin nostaa penkistä ja kuka syö kaikista terveellisimmin. Kuntosaleilu siis jäi ja yleiskunto pääsi retkahtamaan todella pahasti.

Tämän postauksen tarkoituksena on olla pieni tsemppaus itselleni (ja miksei muillekin) kuntoiluun. Pelkkä tanssiminen ei riitä pitämään peruskuntoa yllä, vaan mukana on oltava jotain muutakin. Siksi ryhdistäydyin ja hankin uudelleen vuosijäsenyyden samaiseen kuntokeskukseen kuin viimeksi, sillä muutama työkaverini kehui minulle jumppia, mm. Body Combatia ja SH'BAM:ia. Näiden kavereiden ansiosta innostukseni käydä jumpilla nousi korkeuksiin. Nyt olenkin muutaman kerran jumppatunneilla käynyt ja olen innostunut valtavasti! Olen aina sanonut olevani todella mukavuudenhaluinen ja siksi yksin kuntoilu menee suoraan sanottuna pelleilyksi ja yksin treenatessa myös luovuttaa helposti. Siksi olen enemmän tällaisia ns. ryhmäliikuntaihmisiä ja jumpissa tulee tehtyä täysillä kaikkensa, kun edessä oleva ohjaaja kannustaa siihen, näyttää mallia, tsemppaa ja pistää koville.

Bodycombatia voin lämpimästi suositella taistelulajeista kiinnostuneille. Liikkeet ovat hyvin rajuja ja niissä on vaikutteita mm. karatesta. 

Ensimmäisillä jumppatunneilla tajusin, miten naurettavassa kunnossa olen ollut liian kauan. Painoa on tullut vähän turhan paljon (olen kuitenkin vielä normaalipainon rajoissa, luojan kiitos) ja hengästyn paljon helpommin kuin aiemmin. Tämä olikin jo siis korkea aika! Miksikään himourheilijaksi minua ei koskaan tulla saamaan, enkä todellakaan aio jättää hampurilaisia, kebabia ja suklaata, vaan lisään liikuntaa ja pyrin syömään näitä ihania herkkuja harvemmin. Minua ette siis koskaan tule näkemään syömässä proteiinirahkoja ja salaatinlehtiä, vaan kunnon ruokaa!

Vaikka painoni on noussut viime aikoina vähän turhan paljon, en aio siitä tässä postauksessa itkeskellä. Liikunnan avulla pyrin toki muokkaamaan kehoani kiinteämmäksi ja siinä samalla toivon myös painon putoavan itselleni mieluisaksi (oikeasti vain pari kiloa, enkä tavoittele liikoja kerralla).  Liikunnan kuitenkin tulee olla hauskaa, eikä pakkopullaa. Itsensä pakottaminen jumppaan tai salille voi koitua kohtaloksi jossain vaiheessa. Siksi kannattaakin valita itselleen sopivanlainen liikuntamuoto - aina ei ole pakko aloittaa mitään fitness urheilijan elämää. Toiselle voi sopia kaverin kanssa lähteminen salille tai lenkille tai sitten voi innostua uimisesta, pyöräilystä jne.

Tämänhetkinen liikuntaohjelmani koostuu mm. näistä aineksista: pyöräily töihin ja kavereiden luokse, rappusten kulkeminen hissin sijaan, muutama kerta jumppaa viikossa ja tanssitunti. Jospa sitä joskus kuntosalillakin kävisi.. Jonkun mielestä oma liikunta-aikatauluni voi kuulostaa tosi lössöltä, mutta minua on turha alkaa valistamaan "oikeanlaisesta ja tehokkaammasta liikkumisesta", koska ei minusta sellaiseen ole. Omat tavoitteeni ovat kuitenkin sellaisia, mitkä uskon itse saavuttavani - toki pieniä haasteitakin täytyy olla, mutta sopivasti. En odota suuria tuloksia, vaan sitä, että teen muutakin kuin istun tietokoneella.

SH'Bam on uusi suosikkijumppani. Siinä on kivoja tanssimaisia liikkeitä, jotka ovat kuitenkin tehokkaita ja tunnilla on tosi hauskaa.

Toivon mukaan innostukseni jumpissa käyntiä kohtaan riittää vielä pitkään, tosin muutaman käynnin jälkeen on melkein pakko päästä varaamaan seuraava kerta ^^

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti